Biofaktori – esencijalne supstance za naš organizam

SADRŽAJ

Šta su biofaktori?

Biofaktori su esencijalne supstance za naš organizam koje su neophodne za njegovo normalno funkcionisanje. Oni uključuju vitamine, minerale i elemente u tragovima kao što su magnezijum, cink ili gvožđe, kao i supstance antioksidanse (npr. alfa lipoinska kiselina ili koenzim Q10), aminokiseline, masne kiseline i sekundarne biljne ekstrakte. Organizam može proizvesti neke od njih sam, ali mnogi se moraju dobiti kroz našu ishranu. U visokoj koncentraciji, neki biofaktori mogu imati terapeutski efekat, čime stiču farmaceutske osobine.

Kakav uticaj imaju biofaktori u organizmu?

Biofaktori igraju vitalnu ulogu u organizmu i doprinose nesmetanom funkcionisanju naših metaboličkih procesa. Zbog toga nutricionistička udruženja promovišu referentne vrednosti koje treba da doprinesu zdravom metabolizmu. Gvožđe, na primer, je od suštinskog značaja za proizvodnju hemoglobina i time za snabdevanje našeg organizma kiseonikom. Vitamin C podržava apsorpciju gvožđa iz naše ishrane, ima ulogu u lečenju rana i poznat je antioksidans. Neki biofaktori podržavaju normalno funkcionisanje imunog sistema na različite načine. Vitamin D (koji je, inače, i vitamin i hormon) proizvodi telo uz podršku sunčeve svetlosti i on pomaže crevima da apsorbuju kalcijum, fosfor i magnezijum. Na ovaj način vitamin D dozvoljava ovim biofaktorima da obave svoje važne zadatke u našoj formaciji kostiju. Deca, naročito, imaju relativno veću potrebu za vitaminom D zbog njihovog rasta. Vitamini B, kao što su vitamin B12, benfotiamin (liposolubilni oblik vitamina B1), vitamin B6 i folna kiselina, između ostalog imaju, ključni uticaj na funkciju nerava i regeneraciju, kao i održavanje zdravog metaboličkog statusa u snabdevanju energijom.

Kako se manifestuje nedostatak biofaktora?

Važni procesi tela ne mogu dobro da se odvijaju ako postoji duži vremenski period nedovoljnog snabdevanje biofaktorima. U zavisnosti od toga koji vitamin ili mineral nije dostupan, razvijaju se često nespecifični simptomi nedostatka. Na primer, nedostatak gvožđa (naročito uobičajen među ženama) manifestuje se kao bledilo, drhtanje i zamor. Kod mnogih osoba nedostatak magnezijuma dovodi do noćnih grčeva tela, bolne napetosti mišića, nervoze ili čak aritmije i hipertoničnosti. Deficit vitamina D može se manifestovati na mnogo različitih načina zahvaljujući svom širokom uticaju na celo telo i njegovom hormonskom efektu.

Prvi znaci ili indikacije nedostatka biofaktora su uvek vrlo nespecifični simptomi kao što su osećaj slabosti, zamor, nedostatak koncentracije i smanjeni učinak. Svi ovi simptomi su često potcenjeni i mogu u velikoj meri ometati  fukcionisanje našeg svakodnevnog života.

Nedostatak koji na početku izgleda bezopasan može izazvati lančane reakcije u organizmu, a tokom vremena, se pojavljuju i ozbiljni simptomi. Ignorisani nedostatak vitamina B ne samo što ima štetan uticaj na krvnu slika, već i na normalno funkcionisanje nervnog sistema. Snabdevanje energijom svake ćelije tela ne može funkcionisati kao i obično ako postoji nedostatak B vitamina. Nedostatak cinka može prouzrokovati mnoge vidljive i nevidljive simptome. Sjajni nokti i suva i zadebljana koža mogu ukazivati na nedostatak cinka. Ako se osećate loše, bolesno, malaksalo i manje aktivno, najbolje je da posetite svog lekara na detaljno ispitivanje. Posle razmatranja relevantne krvne slike, a naročito nakon isključivanja drugih faktora, on može brzo otkriti mogućnost nedostatka biofaktora i možete preduzeti odgovarajuće mere.

Kako smanjiti rizik od nedostatka biofaktora?

Za većinu ljudi, jednostavno je: Živite zdravo!

Gemüse hilft

 

Osim redovnog vežbanja, uravnotežena ishrana je deo zdravog načina života. Ako jedete dovoljno svežeg voća, povrća i žitarice od celog zrna, kao i proizvode sa niskim sadržajem masti životinjskog porekla kao što su riba, nemasno meso i mleko sa niskim procentom masti, već možete učiniti nešto da dobijete dobar nutritivni sadržaj. Inače, naš organizam bolje podnosi biljna ulja od životinjskih masti. Stručna udruženja takođe preporučuju najmanje pet porcija svežeg voća i povrća dnevno, a sve u cilju prevencije simptoma nedostatka biofaktora. Na primer, sir i kikiriki imaju relativno visok sadržaj cinka - 100 grama Ementaler sira sadrži 4,6 g cinka. Preporučena dnevna potrošnja je između 7 g za žene i 10 g za muškarce. Piletina i jagnjetina sadrže dosta folne kiseline - 145 µg u 100 g - ali treba je jesti kratko nakon pripreme. Folna kiselina se brzo uništava kada se hrana čuva dugo vremena. Pored toga, piletina sadrži i vitamin B6. A vitamin B12 se gotovo isključivo nalazi u hranama životinjskog porekla. Oni koji su vegetarijanci ili vegani mogu dobiti jedan deo vitamina B12 od fermentisane hrane kao što su kiseli kupus ili bezalkoholno pivo koje sadrži vitamin - iako u vrlo malim količinama. Vitamin B1 se nalazi u mahunarkama i proizvodima od celog zrna; u zavisnosti od skladištenja i pripreme, sadržaj vitamina u hrani može varirati. Stoga, jedenje ukusnog muslija ili hleba od celog zrna za doručak moglo bi pomoći da se spreči nedostatak ovog biofaktora. Ovo takođe podržava snabdevanje magnezijumom - naročito, ovas sadrži relativno visoku količinu magnezijuma (134 mg na 100 g), kao i seme suncokreta -  čak 420 mg. Preporučeni dnevni unos magnezijuma za zdrave odrasle osobe iznosi između 300 i 400 mg, kako to ukazuje Nemačko udruženje za pravilnu ishranu. Zdrav životni stil se postiže kada su nezdrave navike poput alkohola i duvana uglavnom eliminisane. Snabdevanje sa svim važnim biofaktorima uravnoteženim životnim stilom doprinosi boljoj spremnosti organizma, pomaže u prevenciji ozbiljnih bolesti i održavanju dobrog zdravlja.

Kako se javlja nedostatak biofaktora?

Ako vodite računa o balansiranoj ishrani i zdravom načinu života, uglavnom možete sprečiti nedostatak važnih biofaktora. Zvanične vrednosti o potrošnji vitamina, minerala i elemenata u tragovima zasnivaju se pre svega na prosečnoj potrebi zdravih ljudi. Međutim, pojedinačno, potreba za biofaktorima može biti znatno viša zahvaljujući mnogim faktorima kao što su starost, pol, etničko poreklo, sportski napor, način života (konzumiranje alkohola i nikotina), uzimanje određenih lekova itd. Takođe, u posebnim životnim situacijama organizam delimično razvija veću potrebu u određenom vremenskom periodu ili ne može apsorbovati biofaktore vrlo dobro. U ovim slučajevima, redovna ishrana često dostiže svoje granice i može doći do nedostataka koji se zatim moraju tretirati potrebnim lekovima. U mnogim slučajevima rizici su poznati i možda se moraju razmatrati preventivne mere.

Grupe rizika za nedostupnost biofaktora

Dugotrajni unos određenih lekova može ometati apsorpciju nekih biofaktora ili intenzivirati njihovo izlučivanje pa se simptomi nedostatka mogu pojaviti tokom vremena. To se najčešće dešava kod dugotrajne primene oralnih kontraceptiva, određenih lekova za dijabetes i lekova za visok krvni pritisak. Upotreba određenih lekova za dijabetes uzrokuje nedostatak vitamin B1 i B12. Na dugi rok to može dovesti do parestezije i anemije. Potrošnja određenih hormonskih kontraceptivnih sredstava dovodi ne samo do nedostatka vitamina B6 i folne kiseline, već i do nedostatka magnezijuma. To može oštetiti krvne sudove i povećati rizik od tromboza i kardiovaskularnih bolesti, kako upozorava udruženje ginekologa. Zbog toga mnogi ginekolozi preporučuju svojim pacijentima da prestanu da puše kada uzimaju oralne kontraceptive jer mogu da pogoršaju ove simptome.

Ne dovodite sami sebe u rizik u pogledu snabdevanja sa biofaktorima!

Ako se u krvnom testu otkrije ozbiljan nedostatak određenih biofaktora, neophodno je nadoknaditi nedostajuće vitamine i minerale u konsultaciji sa lekarom. Ovo važi i ako pripadate jednoj od gore pomenutih grupa rizika, u kojoj se preporučuje preventivno uzimanje biofaktora, kako se nedostatak ne bi ni pojavio.
Odgovarajuće snabdevanje biofaktorima brzo nadoknađuje niske nivoe skladištenja i eventualno sprečava ozbiljne neželjene efekte.
Ako dobijete recept za lek koji morate koristiti dugo vremena, pitajte svog lekara ili farmaceuta da li treba da obratite pažnju na određene biofaktore. Pregled lekova za koje se zna da ometa uravnoteženo snabdevanje biofaktora je uključen u sledećem odeljku. Međutim, lista se vremenom menja tako da na bilo koji način ne zamenjuje konsultacije sa svojim lekarom.

Odricanje od odgovornosti

 

 

© 2016 WORWAG Pharma GmbH & Co. KG - Obim informacija koji se nalaze na www.woerwagpharma.rs o svim aspektima ličnog zdravlja je isključivo za vašu informaciju i nikako ne zamenjuje lične konsultacije, pregled ili dijagnozu od strane licenciranog lekara. Sadržaj dostupan na www.woerwagpharma.rs ne može se i ne sme koristiti za uspostavljanje dijagnoza i / ili uzimanje lekova samim sobom.Bottom of Form